joi, 23 iulie 2009

Alimentele care nu golesc buzunarul



OPȚIUNE. Clienții cu veniturile subțiate de criză cumpără produse alimentare și nealimentare fabricate sub marca proprie a hipermarketurilor, chiar dacă, până nu demult, nu le vedeau cu ochi buni

Ionel Văduva


Scăderea economică i-a obligat pe români să se gândească de două ori înainte să dea banii pe produsele văzute în reclamele TV. Fiind nevoiți să-și cântărească bine bugetele suferinde, cumpărătorii merg cu lista de acasă prin hipermarketuri, în căutarea produselor alimentare și nealimentare la cele mai mici prețuri posibile. Fiindcă s-au prins de șmecherie și de spectrul profitului, managerii marilor rețele de retail se întrec în a oferi consumatorilor produse ieftine - „entry level“, fabricate sub mărci private cum sunt: Aro (Metro Cash&Carry) sau Marca nr. 1 (Carrefour), Tip (Real), Winny (Cora) ori Clever (Billa). Comercianții nu își permit să facă însă rabat de la calitate, din cauză că își pun în joc imaginea proprie.
Tendința actuală este inversă anilor anteriori, atunci când românul strâmba din nas când vedea la raft produse fără reclamă „pe sticlă“. Acum, publicitarii plâng după cele aproape 40 de procente pe care le încasau în plus, la fiecare produs pe care îl promovau. Dovadă stau statisticile MEMRB IRI care spun că, la sfârșitul anului trecut, față de aceeași perioadă din 2007, românii au cumpărat produse fabricate sub marca proprie a retailerilor, chiar și cu 20,8% mai mult.
Preț mic, exigență mare
Atunci când un șefii unor rețele de retail decid să scoată pe piață un produs sub marcă proprie, specialiștii departamentului de calitate se întâlnesc direct cu producătorii, pentru discuții prealabile. Se organizează licitații în baza caietelor de sarcini emise de retailer, apoi departamentul de mărci proprii împreună cu cel de calitate selectează câștigătorul, împreună cu care se discută cadrul contractual. Norocoșilor li se comunică cerințele pentru design-ul etichetei, tipul ambalajului, metodele de împachetare etc. și sunt obligați să nu aducă nicio modificare ambalajului sau conținutului. Totodată, producătorii selectați sunt obligați să accepte vizite inopinate în halele de producție, pentru a observa la fața locului dacă se respectă standardele calitative. Cei ce nu respectă normele de calitate impuse de retailer, suferă sancțiuni majore.
Nemții și francezii vând bine
Metro Cash&Carry a fost unul din primii retaileri care au adus mărcile private în România, sub care s-au fabricat produse entry. „În momentul de față, clienții noștri revânzători sunt interesați cel mai mult de mălai, apă carbogazoasă, hârtie igienică și castraveți murați, toate fabricate sub marca Aro“, a spus Andrada Păun-Vrapciu, managerul de comunicare corporativă a retailerului german.
Și conducerea Carrefour România, rețeaua de hipermarketuri care deține Marca nr. 1, își freacă mâinile de bucurie, pe fondul creșterii vizibile a vânzărilor de produse fabricate sub această denumire. „Uleiul de floarea-soarelui, apa carbogazoasă, biscuiții cu cremă de cacao, untul și băuturile energizante sunt produsele alimentare fabricate sub Marca nr.1, căutate cu interes de clienții noștri„, a precizat Andreea Mihai, director de marketing, Carrefour România.

PROCENTAJ
CNP: Mărcile proprii vor crește cu 5% în 2009


Un studiu recent, efectuat de MEMRB IRI, pune în lumină creșterea cererii de produse fabrcate sub mărci proprii. Astfel, față de ultimele patru luni ale anului 2007, în aceeași perioadă a anului trecut s-au constatat creșteri mari la cererea de produse fabricate sub mărci proprii, după cum urmează: la băuturi energizante de + 20,8%, la uleiurile comestibile de +18,7%, respectiv la șervețele pentru bebeluși de +18,5%. Creșteri însemnate s-au mai înregistrat și la mâncărurile conservate, de + 4,8% și la făină și mălai, de 1,7%. Potrivit cifrelor date publicității de Comisia Națională de Prognoză, citate de studiul MEMRB IRI, piața produselor alimentare va crește față de anul cu cinci procente, chiar din prima jumătate a semestrului I al lui 2009.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Aveți ceva de comentat? Foarte bine, scrieți, că d-aia sunt tastaturile la prețuri bune pe piață.