joi, 20 august 2009

Dacă nu e' poc, nu face bum




Pentru a mai economisi câţiva lei, unii producători de substanţe chimice periculoase îi fentează pe transportatorii autorizaţi să care marfă ADR

Ionel Văduva
pana.gazetarului@gmail.com


Sub pretextul că expediază doar simple colete cu documente sau alte mărfuri, unii patroni de companii producătoare de substanţe chimice îşi asumă răspunderea şi trimit pe şoselele României adevărate bombe cu ceas. În ultimul timp, pe baza informaţiilor culese din piaţă, firmele de curierat, forwarding şi logistică şi-au întărit diviziile de security cu oameni bine pregătiţi, specialişti care au depistat şi întors la expeditor astfel de mărfuri periculoase.

Nu strică puţină istorie
Cazul Mihăileşti nu s-a şters încă din mintea multora. În 24 mai 2004, un autotren care transporta 20 de tone de azotat de amoniu a explodat în apropierea localităţii buzoiene Mihăileşti. În urma deflagraţiei şi-au pierdut viaţa 18 persoane, iar alte 13 au fost rănite. Printre cei 18 morţi s-au numărat mai mulţi pompieri şi civili, precum şi Elena Popescu şi Ionuţ Barbu, jurnalişti la postul de televiziune Antena 1. Procurorii au stabilit că în urma exploziei au fost înregistrate distrugeri totalizând peste 2,6 miliarde lei vechi. Toate acestea din cauza unor inconştienţi.

Paza bună trece primejdia rea
Transportatorii nu vor să mai rişte. Cine are capul pe umeri, şi-a angajat oameni bine plătiţi la diviza security a fiecărei firme de transport expres. Cazuri în care „detectoarele“ umane au stopat transporturi de acid clorhidric, anhidridă cromică, alcool izopropilic, pulberi fine în saci sub presiune şi mascaţi în transport de siliciu se înmulţesc pe zi ce trece. Acest fapt denotă că nu suntem totuşi nişte asasini şi/sau sinucigaşi.

„Dacă nu e' foc, nu face bum“
Să ne gândim la un scenariu simplu. Un colet cu acid clorhidric, neambalat corespunzator, transportat în necunoştiinţă de cauză, are scăpări de substanţă. Maşina nefiind una pregătită pentru astfel de transporturi, nu are protecţie interioară eficientă. Un simplu hop mai mare face ca acidul să se scurgă şi să ardă atât de mult, încât ajunge la un alt colet cu alcool izopropilic, aflat lângă o butelie mică, sub presiune. Maşina circulă pe DN1, la oră de vârf. Gândiţi-vă la toate scenariile tragice posibile. Oare n-ar fi bine să ne păzim pielea din timp?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Aveți ceva de comentat? Foarte bine, scrieți, că d-aia sunt tastaturile la prețuri bune pe piață.