luni, 3 mai 2010

Studiu GfK Omnibus: Biserica, în topul preferinţelor pentru direcţionarea a 2% din impozitul pe venit

Doar 60% dintre persoanele care câştigă venituri din diverse surse ştiu despre posibilitatea redirecţionării a 2% din impozitul pe venit către o organizaţie non-profit. Acestea sunt mai degrabă persoane din mediul urban cu educaţie superioară şi venituri mai mari.
Deşi cunosc generic posibilitatea redirecţionării celor 2% din impozitul pe venit, doar ceva mai mult de jumătate dintre aceste persoane au şi acţionat în această direcţie în 2009 (56%). În topul beneficiarilor se află biserica sau fundaţiile bisericeşti - 29% din cei care au redirecţionat. La o distanţă apreciabilă se situează SMURD (10%), Salvaţi copiii (9%), Copii în dificultate (6%) şi Crucea Roşie (aproximativ 6%). De asemenea, aproximativ 8% dintre persoane au redirecţionat 2% din impozitul pe venit către diverse şcoli sau fundaţii care sprijină educaţia sau cultura.
De departe criteriul care a stat la baza alegerii unei organizaţii către care să orienteze cele 2 procente din impozitul pe venit în 2009 este recomandarea - fie din partea familiei, prietenilor sau cunoștințelor, fie din partea companiei la care lucrează – aproape 2 treimi dintre cei chestionaţi optând pentru una dintre cele două variante. Există însă şi în jur de 15% dintre persoane care s-au documentat şi au decis singure organizaţia după anumite criterii. Pentru alte 6% dintre persoane organizaţia a fost impusă de către compania la care lucrează.
Principalele motive menţionate de către cei care nu au redirecţionat 2% din impozit în 2009 sunt fie lipsa de interes (28%), fie lipsa unui venit în 2009 (26%). Alte persoane invocă necunoaşterea procedurii de redirecţionare (15%), lipsa de încredere în ONG-uri (8%) sau faptul că nimeni nu le-a solicitat acest lucru (7%).
Intenţia de redirecționare a 2% din impozitul pe venit în 2010 este la nivel declarativ sensibil mai mare faţă de anul trecut, peste trei sferturi dintre persoanele care cunosc această posibilitate spunând că vor şi acţiona în consecinţă. Ca posibili beneficiari, ierarhia este asemănătoare cu 2009, pe primul loc aflându-se biserica sau fundaţiile bisericeşti (23% dintre cei care intenţionează să redirecţioneze) urmată de organizaţiile Salvaţi Copiii (14%), SMURD (13%), Copii în dificultate (10%) şi Crucea Roşie (aproape 9%).
Pe de altă parte, gradul de notorietate al unor campanii de promovare tip 2% este destul de mic, doar aproximativ un sfert dintre persoanele care cunosc această posibilitate putând menţiona campaniile. Acest lucru arată faptul că decizia de redirecţionare este mai puternic influenţată de alţi factori decât de campaniile de promovare realizate de organizaţii şi ONG-uri.
Cele mai cunoscute campanii sunt cele derulate de Crucea Roşie (9%), Salvaţi Copiii (7%), biserici sau fundaţii bisericeşti (5%), SMURD (peste 3%) sau diverse campanii pentru copii bolnavi, menţionate de 3% dintre cei intervievaţi.
Problemele copiilor abandonaţi sau aflaţi în dificultate sensibilizează cel mai mult opinia publică, aceasta fiind de departe principala cauză pentru care persoanele intervievate doresc să fie folosiţi banii redirecţionaţi din impozit (42%). Alte cauze menţionate într-o proporţie mult mai mică sunt bătrânii abandonaţi sau afectaţi de sărăcie (10%), biserica (6%), persoane cu dizabilităţi sau protecţia mediului (câte 6% fiecare). Pe de altă parte, combaterea violenţei în familie sau ajutorarea persoanelor infectate cu HIV/ SIDA sunt considerate prioritare de mai puţin de 2% dintre persoanele intervievate.
Informaţiile provin din studiul GfK Omnibus realizat în luna martie 2010, pe un eşantion de 426 de persoane din mediul urban şi rural care câştigă venituri din salarii sau alte surse. Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 18 ani şi peste.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Aveți ceva de comentat? Foarte bine, scrieți, că d-aia sunt tastaturile la prețuri bune pe piață.