joi, 24 iunie 2010

Iată cum au mers şi cum merg treburile în România (autor necunoscut)

Am primit astăzi un fel de fabulă de la persoana iubită care, la rândul său, a recepţionat-o de la altcineva. Este dureros de adevărată şi, pentru prima dată, postez o astfel de scriere pe blog, cu felicitările de rigoare celui care a scris-o.

Într-o dimineaţă, stăpânitorul unei cetăţi fu trezit de nişte strigăte care se auzeau din piaţă: „Hai la mere! Mere dulci cum n-aţi mai gustat!”. Ridicându-se indispus din pat şi privind pe fereastră, văzu un târgoveţ ce vindea, într-adevăr, mere, înconjurat de o mulţime de muşterii. „Trebuie să fie tare bune merele alea”, îşi spuse mai-marele cetăţii şi, făcându-i-se poftă, îl chemă pe primul său sfetnic şi îi porunci: „Ia cinci galbeni şi mergi în piaţă să cumperi mere de la târgoveţul acela”. Primul sfetnic îl chemă pe paharnic şi îi spuse: „Uite patru galbeni, du-te şi cumpără mere”. Paharnicul se adresă, la rândul său, stolnicului: „Poftim trei galbeni, de care să cumperi mere de la târgoveţul acela”. Stolnicul îl chemă pe primul străjer îi dădu doi galbeni şi îl trimise în piaţă. Acesta dădu un galben unui străjer din subordine, iar acela se duse la târgoveţ şi îi luă la rost: „Hei, ce tot strigi aşa? Ai tulburat somnul mai-marelui cetăţii, iar drept pedeapsă mi-a poruncit să-ţi confisc căruţa asta cu mere”.

Zis şi făcut. Întors la şeful său, străjerul se lăudă: „Am făcut un târg nemaipomenit. Cu un galben am cumpărat o jumătate din căruţa cu mere a tărgoveţului”. Primul străjer merse la stolnic: „M-am târguit şi, cu cei doi galbeni pe care mi i-ai dat am reuşit să cumpăr un sac cu mere!”. Stolnicul - repede la paharnic: „Cu trei galbeni am luat o tolbă întreagă cu mere”. Paharnicul dosi jumătate din cantitate şi apoi merse la primul sfetnic: „Iată, cei patru galbeni

mi-au ajuns doar pentru o jumătate de tolbă cu mere”. Iar primul sfetnic se înfăţişă dinaintea stăpînitorului cetăţii şi glăsui: „Măria ta, iată, am îndeplinit porunca. Numai că de acei cinci galbeni n-am reuşit să târguiesc decât cinci mere”.

Mai-marele cetăţii muşcă dintr-un măr şi cugetă: „Hmmm… Cinci mere pentru cinci galbeni… scump, foarte scump! Şi, cu toate astea, târgoveţul acela avea o mulţime de cumpărători.

Înseamnă că lumea o duce bine, are bani. Ia să măresc eu birurile!”

miercuri, 23 iunie 2010

Comunicat Mediasind: Strategia Nationala de Aparare a Tarii reprezinta un risc la adresa democratiei

Organizatiile semnatare resping si condamna concluziile integrate in Strategia Nationala de Aparare a Tarii, conform carora presa reprezinta o vulnerabilitate la adresa securitatii nationale. Strategia a fost initiata de Presedintia Romaniei, adoptata de CSAT si inaintata astazi, 23 iunie 2010, Parlamentului.

Conform Strategiei Nationale de Aparare, “fenomenul campaniilor de presă la comandă cu scopul de a denigra instituţii ale statului, prin răspândirea de informaţii false despre activitatea acestora, presiunile exercitate de trusturi de presă asupra deciziei politice în vederea obţinerii de avantaje de natură economică sau în relaţia cu instituţii ale statului reprezintă o (…) vulnerabilitate a statului roman”.

Reamintim Presedintelui Romaniei si CSAT ca rolul presei intr-o societate democratica este acela de a informa publicul in legatura cu chestiuni de interes public. Atunci cand jurnalistii informeaza publicul, exista si riscul ca institutii ale statului sa fie criticate. Riscul ca jurnalistii sa se insele si sa “raspandeasca informatii false” este un risc asumat in orice democratie in virtutea respectarii dreptului la libertatea cuvantului. Este responsabilitatea presei sa transmita informatii si este dreptul publicului sa le primeasca si sa le evalueze. Politicienii si functionarii publici au o posibilitatea sa contracareze orice informatii eronate transmise de presa.

Documentul adoptat de CSAT nu contine si nici nu face trimitere la niciun fel de dovezi in legatura cu posibile “campanii de presă la comandă”. Acelasi lucru este valabil si pentru afirmatia potrivit careia exista “presiuni exercitate de trusturi de presă asupra deciziei politice în vederea obţinerii de avantaje de natură economică sau în relaţia cu instituţii ale statului”. Din acest punct de vedere Strategia Nationala de Aparare generalizeaza abuziv situatii pe care le presupune a fi reale, iar prin acest fapt calomniaza presa in ansamblul ei.

Acest document oficial, care contine enunturi superficiale si acuzatii importiva presei in ansamblul ei, constituie o amenintare severa la adresa libertatii cuvantului, prin faptul ca el poate fundamenta initiative legislative menite sa desfiinteze orice afirmatie critica la adresa inistitutiilor statului. De aceea condamnam afirmatiile din Strategia CSAT si facem un apel la Parlamentul Romaniei sa aduca modificarile necesare acestui document, eliminind referirile la vulnerablitatea pe care o reprezinta critica de presa.

ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei
Centrul pentru Jurnalism Independent
Asociatia Patronala a Editorilor Locali
Conventia Organizatiilor de Media
Federatia Romana a Jurnalistilor MediaSind
Patronatul Presei din Romania Romedia
Centrul pentru Resurse Juridice

marți, 22 iunie 2010

Otopeni Air Show 2010 - cel mai spectaculos miting aviatic organizat în acest an în România



Zeci de aeronave, peste 70 de piloţi experimentaţi vor face spectacol în cel mai impresionant eveniment aviatic organizat în acest an în ţara noastră, Otopeni Air Show 2010. Programat să aibă loc în data de 17 iulie pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă, mitingul va reuni, în peste 3 ore de acrobaţii şi demonstraţii aeriene, cei mai buni profesionişti ai momentului, într-o manifestare dedicată celor doi mari pionieri ai aviaţiei române şi mondiale: Aurel Vlaicu şi Henri Coandă.

Povestea zborului a fost una fericită în istoria românilor. S-a manifestat de la începutul veacului trecut – de la primul zbor al lui Aurel Vlaicu şi invenţiile lui Henri Coandă – până în zilele noastre. Plecând de la reuşitele industriei de-a lungul timpului, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a pregătit anul acesta un spectacol aviatic fără precedent, continuând tradiţia începută în 2009, când Aeroportul Henri Coandă sărbătorea 40 de ani de la înfiinţare printr-un miting aerian de succes.

Otopeni Air Show 2010, organizat în 17 iulie, va reuni peste 60 de aeronave civile, sportive şi militare, iar participanţii vor reprezenta organizaţii ale aviaţiei româneşti: Forţele Aeriene Române, Aeroclubul României, Iacării Acrobaţi, Special Air Services, Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, Tarom, Romavia, Direct Aero Services. În cadrul mitingului va evolua şi invitatul special Jurgis Kayris (Lituania), unul dintre cei mai valoroşi acrobaţi ai zborului din lume la clasa nelimitat. “Otopeni Air Show 2010 este un spectacol dedicat profesionalismului, tenacităţii, entuziasmului şi talentului aviatorilor români – militari şi civili. Fie că vorbim despre cei ai trecutului sau despre cei ai prezentului. Ne propunem ca, în fiecare an, acesta să devină cel mai important eveniment de gen din România”, a spus Tudor Bistreanu, conducătorul mitingului aerian - director siguranţă aeronautică al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.

Veţi putea urmări în evoluţii, printre altele, Extra 300 L, IAR 99 Şoim, IAR 330 Puma SOCAT, Bae 146, planoare IS 28B2 şi IAR 35, MIG 21 Lancer, Yak 52, Sukhoi 31 sau JuKa, Boeing 737, C27-Spartan.

Dincolo de numărul impresionant de participanţi şi evoluţiile spectaculoase pregătite, Otopeni Air Show 2010 va celebra şi centenarele a două momente esenţiale din istoria aviaţiei naţionale:

• primul zbor al unui aviator român realizat cu un avion de concepţie românească pe un aerodrom din România – Aurel Vlaicu, la Cotroceni, în 17 iunie 1910.
• primul zbor al unui aeroplan cu reacţie din lume – Henri Coandă, la Issy les Moulineaux, în 16 decembrie 1910.

Pagina de web www.otp-airport.ro găzduieşte o secţiune specială dedicată Otopeni Air Show 2010, în care se vor regăsi pe parcursul întregii perioade până la desfăşurarea spectacolului aviatic, noi informaţii cu privire la acest eveniment.

luni, 14 iunie 2010

Poştaşii - locul doi în topul încrederii în profesiile din România - studiu Gfk

Pompierii sunt grupul profesional care se bucura de cel mai inalt grad de incredere in randul populatiei atat in Romania, cat si la nivel international - 91%, respectiv 94%. Totusi, la noi aceasta categorie profesionala este in scadere cu 4 procente fata de 2008. A doua profesie in topul increderii in tara noastra este cea de postas (89%), urmata de cea de cadru militar, cu aproape 88%, de profesor sau de reprezentant al bisericii (86%).
La capatul opus al topului se afla politicienii, cu doar 11%, in scadere cu 3 procente fata de acum 2 ani, bancherii (28%, si ei cu 8 puncte procentuale mai putin decat in anul 2008) sau managerii marilor companii (39%). Daca primele doua categorii au suferit deteriorari in privinta reputatiei, situatia managerilor este destul de fluctuanta (o scadere fata de 2008, cand inregistrau 46%, dar o crestere comparativ cu anul trecut cand se situau la nivelul de 33 de procente). Alte profesii care in Romania au castigat increderea populatiei in comparatie cu 2009 sunt avocatii (42% fata de 35% anul trecut), militarii (88% fata de 82%) sau oamenii din domeniul publicitatii (50% versus 46%).
In comparatie cu alte tari europene, domeniile profesionale care in Romania marcheaza cele mai bune rate in privinta respectului acordat de cetateni sunt biserica, armata si publictatea, in vreme ce profesiile care se bucura de cel mai mic succes sunt pompierii, doctorii si politistii.
De altfel, situatia din Romania este destul de mult diferita de ceadin alte tari. Unele dintre categoriile mentionate mai sus se remarca printr-un nivel de incredere mai scazut la nivel international - militarii 81%, postasii 82%, profesorii 83%. Domeniile care in Europa experimenteaza un declin in privinta reputatiei sunt politica (14%), marketingul - 33%, cu 8% diminuare a increderii fata de 2008 - biserica, cu doar 58%, in scadere si ea cu 4 procente sau organizatiile neguvernamentale care activeaza in domeniul protectiei mediului - 69% versus 62% comparativ cu 2008.
Diferente semnificative intre tarile europene analizate si Romania se mai remarca la si alte categorii profesionale, in general in tara noastra acestea bucurandu-se de o mai buna reputatie: oamenii de publicitate cu 50 de procente fata de numai 29% la nivel international, cei care activeaza in sistemul bancar 42% fata de 28%, managerii de mari companii 39% versus 31%.
Exista insa si grupuri profesionale care sunt mai apreciate in alte state decat in Romania. Diferente insemnate apar in cazul politistilor (75%, comparativ cu 54%), a doctorilor (84% versus 74%) sau a judecatorilor (62% fata de 42%).


GfK Trust Index
Grupul GfK a realizat aceasta cercetare in primavara anului 2010 pentru a determina nivelul de incredere al cetatenilor in urmatoarele categorii profesionale: bancheri, oameni de publicitate, militari, reprezentanti ai bisericii, activisti in cadrul organizatiilor neguvernamentale de mediu, doctori, profesori, judecatori, avocati, pompieri, jurnalisti, cercetatori de piata, politisti, postasi, politicieni, functionari publici, oameni de marketing, managerii marilor companii. Studiul este realizat de catre divizia de Custom Research a grupului GfK anual, incepand din 2003.

Poştaşii - locul doi în topul încrederii în profesiile din România

joi, 10 iunie 2010

Comunicat MediaSind: SC Adevărul Holding SRL începe să piardă procesele cu jurnaliştii

Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind salută hotărârea definitivă pronunţată de către Tribunalul Dolj, Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, în Dosarul nr. 13687/63/2009 având ca părţi: MIREA ANA ALINA (contestator), SC ADEVĂRUL HOLDING-SRL BUCUREŞTI (intimat) şi SINDICATUL JURNALIŞTILOR PROFESIONIŞTI, (intervenient în numele altei persoane). În data de 09.06.2010, instanţa a admis contestaţia membrului nostru de sindicat AlinaMirea şi a constatat nulitatea absolută a Deciziei de concediere nr. 346 din 19.10. 2009 emisă de intimata SC Adevărul Holding SRL. De asemenea, instanţa a hotărât să repună părţile în situaţia anterioară concedierii şi a obligat SC Adevărul Holding SRL la plata către contestatoare a despăgubirilor egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat aceasta de la data concedierii şi până la reintegrarea definitivă. Totodată, SC Adevărul Holding SRL a fost obligată şi la plata cheltuielilor de judecată.
Iată că instanţele de judecată confirmă ceea ce Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind a condamnat în nenumărate rânduri, şi anume, tratamentul discriminatoriu pe care conducerea Trustului de presă Adevărul îl aplică împotriva membrilor de sindicat. Pentru “vina” de a notifica angajatorul că sunt membri de sindicat şi că solicită drepturile prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Mass-Media, mai mulţi angajaţi ai SC Adevărul SA, printre care Gina Vişan, Cătălin Cocoş, Alina Mirea, Adrian Horincar, Elena Crăescu, Maria Raluca Lazăr Pop etc., au fost concediaţi în mod ilegal, fără respectarea prevederilor prevăzute în legislaţia muncii.
Toate controalele efectuate de Inspecţia Muncii la sediul SC Adevărul Holding SRL au confirmat că sesizările FRJ MediaSind şi ai Comisei Paritare la Nivel de Ramură
Mass-Media sunt justificate.
De asemenea, Federaţia Europeană a Jurnaliştilor a condamnat conducerea necinstită a acestui trust de presă din cauza “politicilor sale anti-sindicale şi a tratamentului abuziv aplicat unor jurnalişti, acţiuni care au subminat eforturile de creare a unei noi culturi în relaţiile de muncă în presa din România.” FEJ consideră că „acţiunile grupului media Adevărul, care încalcă responsabilităţile juridice faţă de drepturile angajaţilor, constituie o trădare ruşinoasă a eforturilor de îmbunătăţire a dialogului social şi cooperării dintre sindicate şi media din România. Condamnăm în mod ferm acţiunile acestei companii, ce reflectă o cultură anti-sindicală care domină într-o mare parte a mediei româneşti. Este absolut reprobabil să acţionezi împotriva jurnaliştilor şi a altor angajaţi atunci când aceştia nu cer nimic mai mult decât drepturile fundamentele ce le revin conform legislaţiei muncii”, a afirmat secretarul general al FEJ, Aidan White.
Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind face un apel către toţi angajaţii din mass-media să nu se lase intimidaţi de conducerile unor trusturi de presă „certate” cu legea şi să-şi ceară drepturile prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Ramură Mass-Media. FRJ MediaSind, prin sindicatele afiliate, va acorda tot sprijinul necesar pentru ca legislaţia să fie respectată şi în acest domeniu important pentru democraţie.